poniedziałek, 5 listopada 2012

Rozdział VIII – „Living in Liverpool”




Jednym z największych problemów, kiedy przeniosłem się do Liverpoolu była bariera językowa. Mój angielski ograniczał się do klasy nauczonej w szkole w Fuenlabradzie. Myślisz, że znasz trochę angielski, możesz w nim porozmawiać, ale kiedy faktycznie przyjeżdżasz do Anglii, wkrótce uświadamiasz sobie, że naprawdę nie masz o nim pojęcia.
Mimo tego problemu, moje pierwsze tygodnie były bardzo relaksujące. Nie wszyscy fani Liverpoolu uznali mnie; nadal nie byłem bardzo znany. Mogłem spacerować po mieście z moją dziewczyną, po obszarach takich jak Albert Dock, centrum miasta i nie było problemów. Chodziłem do restauracji – nie miałem jeszcze samochodu – i nie czułem kłopotów, które musiałem znosić będąc w Madrycie. Nie mogłem uwierzyć  jak wiele dostałem wolności; byłem w stanie prowadzić normalne życie.
To było tylko na początku. Chociaż ludzie byli pełni szacunku i rzeczy nie dotarły do punktu, w którym znajdowały się w Madrycie, kiedy z trudem mogłem opuścić dom, moje życie w Liverpoolu zmieniło się od tamtego czasu. Teraz jest ciężej.
Mimo, że naprawdę doceniam drogę, ludzie depczą po mnie w Liverpoolu. Oni zawsze pokazują ogromną ilość respektu – tak, że miałem różne dziwne doświadczenia. Pewnego razu fanka Liverpoolu czekała przy wejściu do restauracji przez około godzinę, aż wyjdę, ponieważ nie chciała mi przeszkadzać podczas jedzenia. Miała koszulkę Liverpoolu, chciała mój autograf, nie chciała przerywać mojego posiłku, nawet gdy siedziała dwa stoliki obok. Skończyła swój posiłek, wyszła i poczekała cierpliwie na mnie aż zrobię to samo.
Kiedy przyjechałem po raz pierwszy, klub znalazł mi mieszkanie niedaleko Albert Dock na Princess Dock. To było to samo miejsce, gdzie zatrzymałem się, gdy przybyłem na testy medyczne  z lekarzem Liverpoolu, Markiem Wallerem. Ponieważ mieszkałem po prawej części centrum miasta, miałem wszystko, czego potrzebowałem podczas tego czasu. Wróciłem po przygotowaniach ze Szwajcarii, żeby uzupełnić pustą lodówkę i zwróciłem się do recepcji w budynku, który był obok supermarketu. Wysłali mnie do Marks&Spencer w centrum. Poszedłem tam, ubrany w klubowy dres, bez niczego. Zrobiłem swoje zakupy bez żadnych kłopotów z nikim. Na początku myślałem, że może ludzie pomylili mnie z fanem, ale kiedy czekałem w kolejce do kasy, grupa dzieci pojawiła się z długopisami w dłoni i poprosili mnie o autograf. 
Liverpool jest zupełnie inny od Fuenlabrady i Majadahonady, dwóch miejsc, w których mieszkałem w Madrycie. W Madrycie możesz podróżować przez pół godziny bez przejechania dalekiej odległości i nic z tego; jeśli podróżujesz przez pół godziny w Liverpoolu, jesteś praktycznie w Manchesterze. Lubię Liverpool. Jest małym, przyjemnym i przyjaznym miastem, gdzie wszystko masz na wyciągnięcie ręki. Wiele ludzi mówi, że brakuje w nim czegoś, ale to dobrze dla mojego życia.
Podczas pierwszych tygodni, chodziłem wszędzie pieszo. Chodziliśmy do centrum miasta i próbowaliśmy różne restauracje na lunch i obiad. Chodziło o to, żeby poznać miasto jak najszybciej. Po tym wszystkim mieliśmy zamiar mieszkać tutaj przez co najmniej sześć lat – przez czas trwania mojego kontraktu z Liverpoolem. Chodziliśmy z Princess Dock do Victoria Street lub Duke Street na jedzenie w miejsca, które zostały nam polecone. Jednego popołudnia, w drodze powrotnej z lunchu, zdecydowaliśmy się iść na zakupy. Zostałem poinformowany o Costco i zdecydowaliśmy się to zobaczyć. Gdy wchodziliśmy przez drzwi, zatrzymał nas ochroniarz. Zakładaliśmy, że zapyta nas o kartę użytkownika, której nie mieliśmy, nie mogliśmy tego wyjaśnić w języku angielskim, więc odwróciliśmy się i odeszliśmy bez słowa. Następnego dnia powiedziano mi, że jeżeli nie jesteś użytkownikiem, nie możesz robić tam zakupów.
Jak chodziliśmy po całym centrum, mieliśmy jedno miejsce, którego nie mogło zabraknąć: Matthew Street. Nie chodziłem ciągle na The Cavern, ale za to szlakiem Beatelsów. Co mogę powiedzieć o legendarnym zespole, symbolu miasta? Nie mogę dużo dodać, ale uderzyło mnie, że – wbrew temu, co można sobie wyobrazić – ludzie w Liverpoolu nie mówią ciągle o Beatelsach i ich sukcesach. Ludzie mają ogromną ilość szacunku i podziwu dla nich, bo każdy w Liverpoolu jest świadomy, że The Beatles i Liverpool FC są symbolami miasta na całym świecie. Każdy jest z nich dumny… Fani Evertonu umożliwiają to oczywiście.
Osobiście bardzo lubię Beatelsów. Zanim jeszcze wyobraziłem sobie, że skończę w Liverpoolu, słuchałem ich piosenek. Teraz odnalazłem ich, ponieważ słuchanie ich pomaga mi trochę w nauce języka. Moimi ulubionymi piosenkami są „Penny Lane” i „Yellow Submarine”.
Szczególnie lubię w mieście parki. Kocham Stanley park, który dzieli Anfield i Goodison i który poznałem, kiedy kręciliśmy reklamę dla Nike o hiszpańskim numerze 9. Często bywam w Chester i Formby, na wybrzeżu, jeżeli pozwala na to pogoda. Lubię jeść Flake 99 z sosem malinowym. Czasami, gdy zwiedzam, jestem z pracownikami Liverpoolu, zwłaszcza z Davidem Bygrovesem i Owenem Brownem. Wnieśli wielką pomoc w moim przystosowaniu się do życia w Liverpoolu, zwłaszcza na początku. David mówi po hiszpańsku i robił takie rzeczy jak obsługa wszystkich dokumentów, którymi należy zajmować się przy pierwszej wizycie w obcym kraju. Spędzanie czasu z Owenem pomogło również, ponieważ zmuszało mnie do mówienia po angielsku, kiedy mieliśmy razem do czynienia z dnia na dzień życia w Liverpoolu.
I jakie zadanie może być coraz ważniejsze z dnia na dzień niż jazda samochodem? Pierwszy raz, kiedy znalazłem się za kierownicą w Liverpoolu, popełniłem ten sam błąd, co wyobrażam sobie, że zrobiło wiele ludzi: zacząłem jechać złą stroną drogi. Musiałem złożyć mój umysł od początku, musiałem dostać angielski samochód z kierownicą po prawej stronie jak najszybciej, aby pozbyć się lęku przed jazdą w innym kraju. Poprosiłem klub o pomoc w kupieniu angielskiego auta. Wyruszyłem z Melwood z Owenem, który miał mi pomóc. Wyruszyłem po raz pierwszy z zagubionym zaufaniem – i znalazłem się po niewłaściwej stronie. Mimo tego błędu myślę, że było łatwiej się przyzwyczaić, niż myślą ludzie. W rzeczywistości teraz, gdy wracam do Hiszpanii, myślę, że działam tak jakbym był w Anglii. Przyjechałem na lotnisko Barajas i prawie zostałem przejechany przez taksówkę tak szybko, jak wyszedłem z terminalu, ponieważ szedłem w niewłaściwy sposób, kiedy przechodziłem przez ulicę. A kiedy znajduję się na spokojnej drodze, często kończę jazdę jak w Anglii, po lewej stronie.
Nie zrobiłem jednak szlaków turystycznych. Nie jestem jednym z tych, którzy chodzą na koncerty, które odbywają się w Echo Arena jak gala MTV. Zrobiłem jednak wyjątek, aby odegrać nagrodę Osobistości Roku, którą wręczono mi przez City 96.7. Jest to stacja radiowa, która zawsze zgodzi się w czasie, kiedy jadę samochodem, ponieważ lubię połączenie muzyki, rozrywki i wiadomości. Rafa Benitez i Mikel Arteta, którzy również byli na ceremonii, ale nawet w otoczeniu przyjaznych twarzy nie czułem się komfortowo na takiej dużej imprezie.
Nie doświadczyłem nocnego życia Liverpoolu. Byłem kilka razy na jedzeniu we wtorek lub środę po meczu Ligi Mistrzów i mogłeś zobaczyć, że dużo się dzieje i ludzie naprawdę cieszą się sobą. W przeciwieństwie do Hiszpanii, gdzie ludzie zatrzymują się bardzo późno, mówiono mi, że w Liverpoolu nawet najwięksi goście wracają do domu wcześniej. Jedną rzeczą, która mnie zaskakuje to to, że nikt nie nosi płaszczy. Wszyscy są ubrani i robią wrażenie, ale kilku z nich ubranych jest ciepło, choć temperatura może być nieznacznie powyżej zera. Jedną rzeczą, którą lubię to oglądanie meczów w pubie. Wszyscy mówią mi o pasji fanów, z którymi śledzę mecze pomiędzy kwartami.
Rzeczą, która najbardziej zaskoczyła mnie podczas Bożego Narodzenia było to, kiedy powiedziano mi, że muszę założyć fantazyjny kostium na imprezę zawodników. Nie dostosowałem się do tego i byłem trochę zmieszany, kiedy powiedziano mi o tym w szatni. Z wielu powodów nie ubrałem się jeszcze tak na żadną ze świątecznych imprez, ale w zeszłym roku naprawdę się wyróżniałem, ponieważ… byłem jedynym, który zostawił swój kostium w domu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz