poniedziałek, 5 listopada 2012

Rozdział VI: Ludzie, którzy uczynili Liverpool wielkim



“Tutaj możesz z nich korzystać. Oni pomogą ci nauczyć się czegoś o historii tego klubu i co sprawia, że Liverpool jest wspaniały.”
Pamiętam jeszcze słowa Owena Browna, kiedy dał mi dwie płyty DVD i dwie książki o Liverpoolu. Owen jest jednym z pracowników w Liverpoolu, opiekował się mną, kiedy stawiałem pierwsze kroki w mieście. Było jeszcze kilka godzin, aby pójść do lekarza, tuż przed ukończeniem transferu do the Reds, ale już chciał mnie zapoznać z historią klubu od 1892. Pierwszą rzeczą, którą mnie powalił było to, że Liverpool został założony 15 marca, tylko pięć dni przed moimi urodzinami. Drugą było to, że wszystko stało się dlatego, że Everton nie mógł płacić czynszu na Anfield.
Moje pierwsze spotkanie z legendami Liverpoolu przyszło dzięki hiszpańskiemu dziennikarzowi Guillemu Belague’owi. Umieścił mnie i Kenny’ego Dalglisha – Króla Kenny’ego – razem w artykule dla gazety The Times. Najpierw jednak chciałbym powiedzieć o fantastycznym posiłku zorganizowanym przez byłego gracza Liverpoolu i zwycięzcy Pucharu Europy, Michaela Robinsona. W przeszłości i obecnie zapraszał graczy Liverpoolu do Informe Robinson – programu, który prowadził i prezentował w hiszpańskim programie telewizyjnym Canal Plus. Posiłek odbył się w restauracji w sercu Liverpoolu: cztery legendy Liverpoolu z końca lat 1970 i początku 1980 i trzech reprezentantów obecnego „hiszpańskiego Liverpoolu” – Dalglish, Greame Souness, on Robinson i Sammy Lee, który jeszcze nie był częścią sztabu szkoleniowego, plus Pepe Reina, Alvaro Arbeloa i ja. Xabi Alonso nie mógł być w tą zimną, lutową noc, podczas gdy Albert Riera jeszcze nie dołączył do drużyny.
Po tym jak zostaliśmy wprowadzeni do środka, Souness rozpoczął rozmowę. Elegancki, charyzmatyczny Szkot, kapitan drużyny, która wygrała Ligę Europy w Rzymie w 1984 roku, był prawdziwym liderem. W połowie drugi, poprzez przemówienie dostojnika UEFA po tym jak Liverpool wygrał finał w 1984 roku po rzutach karnych, Souness postanowił, że słyszał dość i szybko wzniósł puchar w górę, do nieba, ponieważ fani Romy już wychodzili. „Chciałem, żeby zobaczyli nasze świętowanie” – powiedział. Siedząc tam, aż cały świecił jak mówił; można wyobrazić go sobie jako lidera, kapitana. Ale gwiazda siedziała obok niego. „Mówili na niego the Dog’s Bollocks – tak dobry jak to robi”.
Cztery z nich były bardzo wliczone w moim kierunku. Kenny powiedział, że byłem najlepszym letnim wzmocnieniem Liverpoolu. Sammy porównał mnie do nikogo innego, niż do Iana Rusha, strzelca największej w historii ilości bramek dla klubu. Słuchałem dokładnie wszystkiego, co mówili – mężczyzn, którzy wygrali wszystko.
Jednym z punktów była polityka rotacji Rafy Beniteza. Souness nie brał więźniów. „Chciałbym zobaczyć trochę starej filozofii Liverpoolu. Kiedy masz wspaniałą grupę piłkarzy, niech się wypowiadają, niech się bawią, niech się wzajemnie uzupełniają.” – podkreślił. – „Rotacja jest tajemnicą. Nikt nie wie, dlaczego najlepsi gracze Liverpoolu nie grają w każdym spotkaniu. Pragnę, by wiedzieli, że są najlepsi, to czuć”.
Nie sądzę, że gra jest bardziej wymagająca od tej, którą graliśmy kiedyś, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że uczestnicy w trakcie tych dni opiekują się znacznie lepiej. Nie chodzi mi o przygotowanie psychiczne, odżywianie, podawanie płynów, alkoholu. Nigdy nie czułem się zmęczony, nawet gdy grałem w sobotę, środę, sobotę, non-stop przed pięćdziesiąt tygodni w roku. To jest psychologiczne. Będziesz się czuć zmęczony, kiedy przegrasz. Liverpool daje odpocząć swoim najlepszym zawodnikom bardzo często w tym sezonie.
Dalglish uzgodnił. „Co zmieniło się w mentalności zawodników” – powiedział. – „Jeśli wmówi się graczowi, że jest zmęczony, to on w to uwierzy. Jeśli powiesz mu, że ma grać, on zagra. Żaden z graczy nie idzie do trenera i nie mówi mu, że jest zmęczony, to jest z nim; wychodzi i gra”.
Dalglish również ujawnił jeden z kluczy do wygrania sześciu tytułów mistrzowskich i trzech Pucharu Europy. „Mieliśmy wspaniałych ludzi, silną ławkę rezerwowych. Byliśmy na ziemi, byliśmy ambitni. Czuliśmy się, jakbyśmy nie byli nikim specjalnym, zawsze atakowaliśmy; zawsze w obliczu opozycji. Zawsze szliśmy do nich” – powiedział. Dalglish miał go ustawić, teraz schował Souness. „Każdego roku było fantastycznie, ponieważ zawsze wygrywaliśmy wszystko” – dodał. – „Jeśli wygraliśmy tylko jedno trofeum, to był zły rok”.
Ponad dwie i pół godziny, troje z nas słuchało opowieści z przeszłości – obecni gracze Liverpoolu zapamiętywali każde słowo legend Liverpoolu. Robinson powiedział nam, że zespół większości ludzi uznawanych za najlepszych na świecie, trenują w brudnych koszulkach codziennie, wierni tradycji, wracając do 1960 roku.
Na końcu wieczora, nie mogłem podziękować im wystarczająco. To dlatego, że dzisiaj jesteśmy tutaj i mamy nadzieję, że kiedyś będziemy siedzieć po drugiej części stołu. Odpowiedź Sounessa w imieniu ich wszystkich sprawiła, że naprawdę poczuliśmy się specjalni: „Nie, dziękuję tobie, że słuchałeś ciężaru stęsknionych starych mężczyzn. I pamiętaj: oni zawsze pozwolą poczuć nam się tak, jakbyśmy nie byli tak dobrzy jak nasi poprzednicy. Nasze trzy zwycięstwa Pucharu Europy nie były tak ważne, jak pierwsza zdobycz klubu”. I z tym życzył nam powodzenia.
Moja pierwsza wizyta w Melwood była kilka minut po mojej prezentacji jako gracz Liverpoolu na Anfield – moje pierwsze spojrzenie na moje nowe miejsce pracy. Wszedłem do szatni i pokazali mi moją szafkę. Nie była jeszcze moja: należała do Robbiego Fowlera, który jeszcze jej nie opróżnił. Szafki są przydzielone według numeru koszulki. Moja była z numerem 9, więc przejąłem ją od legend Liverpoolu. Dosłownie wziąłem tą koszulkę: kilka miesięcy później Liverpool podejmował Cardiff, nową drużynę Robbiego, w Carling Cup. Powiedział mi, że chciałby wymienić się ze mną koszulką. Nie musiał drugi raz pytać. Jego koszulka jest skarbem i trzymam ją z dumą.
Numer 9 Liverpoolu zawsze był specjalny. To był Fowler, oczywiście, ludzie mówili mi o Ianie Rushu, Johnie Aldridge i Rogerze Huncie – jednym z mistrzów wszech czasów. Pamiętam radość po golu Robbiego w meczu przeciwko Evertonowi, tą, która wpędziła go w kłopoty. Powiedziano mi o Rushu na Anfield z Juventusem. O Johnie Aldridge, klonie Iana Rusha. Byli zawodnicy są kluczowym elementem każdego klubu; są zawsze, żeby doradzać, chcą jak najlepiej dla klubu. Kocham rozmawiać z nimi teraz w Liverpoolu, tak samo jak robiłem to z najsłynniejszymi z Atletico Madryt. Zespoły są produktem ich przeszłości i ważne jest, aby oddać cześć swojej historii. To najlepszy sposób, żeby zapewnić sobie właściwą drogę na przyszłość. W Madrycie lubiłem rozmawiać z Adelardo, który zagrał tyle meczów dla Atletico, jak nikt więcej; z Garate, jednym z największych w klubie numerów 9 z 1970 roku, z Luisem Aragonesem, trenerem i graczem przez wiele lat dla Atletico; czy Luizem Pareirą, brazylijskim obrońcą, który obecnie jest prezesem rezerw Atletico. To dzięki nim, klub stał się wielki; oni są wzorcami dla graczy w przyszłości.
Nie ma nic lepszego od słuchania mężczyzn, fanów, których uważa się za największych graczy w historii Liverpoolu: Kenny’ego Dalglisha. Jak już powiedziałem, Guillem chciał zrobić reportaż o byłych i obecnych zawodnikach Liverpoolu. Ale Kenny i ja nie jesteśmy tacy sami: on jest największym graczem ze wszystkich, a ja przyjechałem nowy. Ja strzeliłem tylko garść goli, nie jest to blisko tego, co osiągnął Kenny. Nie ma porównania: nie uczyniłem jeszcze nic, żeby nawet zbliżyć się do niego, czułem się trochę zawstydzony, ale Dalglish natychmiast przybył z ulgą. „Możesz być legendą w czyimś umyśle, to nie problem” – powiedział. – „Ludzie chcą cię w duszy gołębia; chcą twojej etykiety, chcą cię równać, sądzić i porównywać do innych. Ale wszystko, co jest naprawdę ważne to to, abyś był sobą”.
Balague przypomniał mi, że Kenny i ja mamy rzeczy wspólne: oboje jesteśmy napastnikami, oboje jesteśmy spod znaku Ryb, oboje byliśmy rekordowymi zakupami Liverpoolu i, powiedział, oboje mamy możliwość zwracania the Kop „szalonych gałęzi ludzkości”… ważniejsze jest to, że łączy nas Liverpool. Jak ujął to Guillem: „To jest to, o co chodzi w tym klubie. Gracze przychodzą i odchodzą, ale są koszulki, jest ciągłość. Torres gra z Jamie Carragherem, który grał z Robbie Fowlerem, który grał z Johnem Barnesem, który grał z Ianem Rushem, który grał z Dalglishem. Dalglish grał z Emlynem Hughesem, który grał z Ianem St. Johnem, który grał z Rogerem Huntem, który grał z Ronnie Moranem, który grał z… Cóż, możemy w taki sposób dotrzeć do Malcoma McVeana, mężczyzny, który strzelił pierwszą bramkę w historii Liverpoolu w 1892 roku.
Inna sprawa, naszym wspólnym celem są bramki. Dalglish powiedział mi, że jesteśmy jednymi z tych, dzięki którym marzenia ludzi się spełniły. Fani nie mogą grać, więc ich marzenia zależą od nas. Następnie Kenny ujawnił coś, co mnie zdziwiło: „Zawsze chciałem iść na the Kop, ale nigdy nie mogłem”. – powiedział. – „Jedyny czas, kiedy byłem na the Kop to czas, gdy stadion był pusty. To zabawne, mój syn był tam, a ja nie. Mój przyjaciel wziął go tam i patrzył razem z nim. Spędził z nim mecz na the Kop. Spełnił swoje marzenie, ja nie mogłem”. – jak Kenny, ja również byłem na the Kop, kiedy było pusto. Bardzo chciałbym, myślę, że kiedy zakończę karierę, pójdę zobaczyć mecz również z the Kop. Oznaczałoby to, że osiągnąłem coś wielkiego.
Dalglish powiedział mi, a później powtórzył w trakcie posiłku z Sounesse, Lee i Robinsonem, że kluczem do sukcesu Liverpoolu była zgodność wśród drużyny. „Zespół nigdy nie byłby tak dobry, gdyby nie atmosfera w szatni” – powiedział – „Nie muszą wychodzić razem się napić lub być najlepszymi przyjaciółmi, ale posiadanie dobrej grupy jest bardzo ważne. My mieliśmy wspaniałą szatnię, byliśmy naprawdę zjednoczeni. Nawet teraz jest nas sześciu czy siedmiu, którzy nadal są blisko siebie. Gramy w golfa, wychodzimy z naszymi żonami. To jest wyjątkowe. To nie nastąpi teraz, prawda? W ciągu dwudziestu lat nie będzie nasz sześciu, całego klubu”. Kto wie? Wiem na pewno, że wszyscy jesteśmy zobowiązani do utrzymywania wspaniałego Liverpoolu.
Podczas tego spotkania rozmawialiśmy i rozmawialiśmy o futbolu. Mówiłem o tym, że zdarzają się spotkania, kiedy sprawy nie idą po twojej myśli, ale nigdy się nie chowasz. Ja zawsze chcę piłkę, nawet jeśli mam zły dzień. Legendarny numer 7 Liverpoolu powiedział, że miał to samo. „Oczywiście, chcesz piłkę. Musisz iść dalej. Jesteś napastnikiem, nawet jak tracisz więcej szans, niż strzelasz. Bramki nie mają największego znaczenia; najważniejsze są szanse, które marnujesz. Marnujesz wiele, im bliżej do następnego, strzelasz. Trzeba myśleć tak: jeśli nie masz odwagi do opanowania tego rodzaju postawy, nie możesz grać na takim poziomie”.
Nie jestem typem osoby, która ogląda dużo piłki nożnej w telewizji, kiedy to robię, to dlatego, że chcę dowiedzieć się o innych drużynach, o moich przeciwnikach. Chcę je badać i odpowiednio przygotować się do spotkania z nimi.
W epoce Dalglisha, nie było tak wiele spotkań pokazywanych w telewizji, więc chodził na mecze i oglądał zawodników, patrzył na nawyki bramkarzy, na walory obrońców, aby zobaczyć, czy może się czegoś nauczyć. Następnie, później, patrzył na mecze, żeby zobaczyć czy istnieje gracz, który mógłby się pokazać. „Ale” – powiedział Kenny. – „nie mogłem tego zrobić, kiedy byłem dzieckiem”.
Nauczyłem się wiele podczas mojego czasu z Kenny’m. Naprawdę go lubię. Jest normalną osobą, która jest bardzo dostępna. Mówi, że nie czuje się legendą, ale to jest dokładnie to, co jest. Fakt, że został tak normalny, naprawdę mnie powalił. Nie można mnie porównywać do niego, ale jestem dumny, że mogłem z nim tak długo porozmawiać. To był prawdziwy zaszczyt, że poświęcił swój czas, aby ze mną porozmawiać. Spotkanie Kenny’ego uczyniło mnie jeszcze bardziej głodnym sukcesów, zmobilizowało mnie do ciężkiej pracy, być może pewnego dnia będę mógł się z nim zrównać.
Nigdy nie zapomnę ostatniej rady, którą dał mi, kiedy wychodziliśmy z restauracji. Gdy wyszedł za drzwi, największy gracz w historii Liverpoolu, odwrócił się do mnie i powiedział: „Fernando, Liverpool jest specjalnym klubem ze specjalnymi kibicami. Kochają tych zawodników, którzy kochają nosić ich koszulki. Ale nie są głupi: wiedzą, kiedy piłkarz rozumie to i kiedy nie rozumie; oni wiedzą, kiedy to jest na pokaz – kiedy piłkarz całuje herb i to wszystko. Kochają identyfikować się z zawodnikami na boisku i myślę, że z tobą będą identyfikować się bardzo, bardzo łatwo”.
Co za zaszczyt. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz