sobota, 16 lutego 2013

Fernando Torres numer nine - I rozdział nowej książki o Fernando Torresie. 2011



I.                    Mistrz Świata. 

Minął ostatni tydzień pracy w Hiszpanii przed dniem przemieszczenia do Południowej Afryki. Oczekiwaliśmy trzecich udziałów w Murcji przeciwko Polsce, test końcowy. W tych dniach, zacząłem trening z grupą stopniowo, i czułem się tak niezależnie, jak przed wyjazdem na poprzednich sparingach, było o wiele lepiej niż w czasie pobytu w Austrii. Ławka była moim miejscem do rozpoczęcia, ale z opcji gry. I tak się stało.  Byłem w stanie uczestniczyć trochę więcej niż dwadzieścia minut i przynieść zarówno pogrom Hiszpanii na Estadio Nueva Condomina. Tej nocy odzyskałem stare, dobre samopoczucie i dopóki nie uciekłem się do uśmiechu. Byłem szczęśliwy. Zapomniałem o krytycznym tygodniu, w którym kolano ograniczało moje chodzenie. Osiągam stężenie w Las Rozas przekonany, że przyjdę prawię w idealnych warunkach w inauguracyjnym meczu przeciwko Szwajcarii w Republice Południowej Afryki, miałem czas.  W pierwszym tygodniu pracy zakończyłem moje osobiste treningi samotnie typu punkt-punkt, przed przystąpieniem do kolegów. Problemy  i małe kłopoty zaczęły się, ale to nic, co mnie zaniepokoiło lub podejrzewałem o niepewnej przyszłości. Kilka dni później czułem się bardzo dobrze na poziomie kolegów.  Mnie wydawało się, że kolano nie jest urazem i nie może przestać patrzeć wstecz i myślę, że wszystko pójdzie gładko. 

Po pierwszych dniach koncentracji na Soccer City , opuściliśmy Innsbruck aby zmierzyć się przeciwko Arabii Saudyjskiej, w pierwszym meczu przed MŚ. Wspólnie zdecydowaliśmy, że byłoby lepiej, abym nie grał. Dwadzieścia cztery godzin przed tym meczem zrobiliśmy szkolenie w izolatce, bardzo wymagające, z myślą o przygotowaniu fizycznego dla mnie,  aby kontynuować  wyzdrowienie. Kiedy obudziłem się następnego dnia rano, ledwo mogłem zgiąć kolano. W tym czasie otrzymałem ukłucie ponieważ to co się stało nie było krokiem wstecz, było on następnym. Wróciłem do treningów po za grupą, pomysłem było, abym grał kilkanaście minut przeciwko Korei Południowej.  Jednak wiedziałem, że to nie będzie możliwe, ponieważ ograniczenie nie było możliwe do odzyskania w ciągu kilku godzin. Jak można sobie wyobrazić, nie spotkałem się nawet na minutę na treningu aby porozmawiać z kolegami. Byłem obracając sprawę, ale nie mógłem zrozumieć, dlaczego jestem w tym samym miejscu, kiedy zacząłem indywidualny wyścig z czasem w Vigo, kilka tygodni po zabiegu. Byłem świadom, że nie rozpocznę, tak jak myślałem turnieju, ale w tym czasie nie pozwoliłem na to, aby się poddać. Kontynuowałem walkę.  Na koniec, w drugiej grze Dr Cota, jeden z lekarzy zespołu, który kontrolował cały proces rehabilitacji w Galicji, postanowił się przedostać, wykorzystując trenera dał nam kilka dni wolnego. Celem tego była pomoc, miałem smarować kolano i odpoczywać. W zamian za to uczucie było znacznie lepsze i uzyskaniem utraconego optymizmu.  Z odzyskania dobrego samopoczucia, odzyskałem sympatię, tak jak to w Pucharze Konfederacji,  ludzi z RPA. Dostrzegałem specjalne traktowanie. Poprzez przynależność do Liverpoolu stałem się tam, jednym z najbardziej lubianych zawodników i popularnych Turnieju.  Poprzedni trening, przed premierą,  był nieograniczony. 

Grupa chciała zacząć, ale strzał i remis, który rozpoczął ostatni Puchar Świata. Osobiście czułem się dobrze, ale tylko dobrze. Chciałem grać, mając świadomość, że wizja i chęć wzięcia udziału w konkursie, zostały nałożone ograniczeniem.  Że gdybym miał grać, ale potrzebny do gry, jest zrozumienie, aby dokładnie wiedzieć, gdzie jestem i czy mogę rywalizować na wysokim poziomie. Debiut rano przeciwko Szwajcarii trener drużyny narodowej, Javier Minano, podszedł do mnie i on potwierdził, że nie będę grać. Wyjaśnił, że Vicente wolał dać mi jeden dzień więcej, aby przyspieszyć pełne wyleczenie.  Minano wyjaśnił mi, że turniej jest długi i zacząłem go na ławce. Noc otwarcia wypełniona była rozczarowaniem,  pierwszą porażką, ale optymizm, który był odczuwalny w szatni po ostatnim gwizdku, był pocieszający. Nikt nie wątpił, w naszą zdolność do osiągnięcia sukcesu. Z biegiem czasu, analiza była taka, że otrzymaliśmy bolesną lekcję, ale bardzo cenną. Być może po tej pierwszej porażce, zostałem wybrany do pierwszej jedenastki  przeciwko Hondurasowi, a może nie, kto wie. Reguła okoliczności i nie mogłem się doczekać, aby grać. Kilka razy byłem tak chętny do rozpoczęcia meczu. Zespół wygrał 2-0, po bramkach Davida Villi. Osobiście czułem się dobrze, szybko i bezboleśnie, ale gol był oporem. Wszystko to doprowadziło do postrzegania zewnętrznego środowiska i miejsca gdzie mieszkałem wcześniej. Myślałem, że nie zauważę w Pucharze Świata, ale po pierwszej porażce wszyscy byliśmy w centrum uwagi i nie byliśmy wyrozumiali. Nie przeszkadzało mi zbyt wiele, bo miałem tyle z mojej osobistej wojny z kolanem. Chociaż w tej chwili, było zwycięstwo. Biorąc pod uwagę, Chile zrzuciliśmy napięcia: mogliśmy wrócić do domu albo być najwyżej grupy. To było wszystko albo nic.  Zespół odpowiedział z wielką wygraną i zakwalifikował się do kolejnego etapu, jako liderzy. Tej nocy, ból pojawił się ponownie, chociaż znalazłem optymalne pole, twardo i szybko ponownie. Ale kolano reaktywowało sprzeciw. Jesteśmy przygotowani do zmierzenia się z Portugalią i ostatecznie potwierdziły się wcześniejsze obawy. Czułem, że nie mogę nadążyć za grupą. Nie miałem takiej samej sprawność, niż w poprzednich tygodniach, mogę odjąć niedogodności. Godziny z trawy spędziłem z Raúlem  Gonzálezem, Fernando Galánem, Juanem Carlosem, Miguelem Gutiérrezem i doktorem Cotą, moi wierni fizjoterapeuci i lekarz, którzy opiekowali się mną w każdy dzień. Spędziliśmy wiele czasu razem, oni byli „winni” mogłem dostać się do gry w meczach. 

Rozpoczął się mecz z Portugalią, w miarę postępów meczu czułem, że coś  nie idzie dobrze. Kolano ponownie protestowało, ponownie dzięki Davidowi Villi strzeliliśmy w ostatnim kwadransie meczu, chociaż nie odczuwałem szczęścia. Żyłem przytłoczony. Zawsze myślałam, że jeśli ktoś rezygnuje ze wszystkiego, aby osiągnąć to co chce i pracuje bardzo ciężko, w końcu ta praca zostanie nagrodzona. Moja teoria, w tym momencie była morzem wątpliwości. Chwile rozrywki były całkowicie zastąpione, przez sesje terapeutyczne i godziny w siłowni. Tylko dysponowałem czasem, żeby dbać o stawy, bez żadnego oddechu aby się rozerwać, albo żeby wykonywać jakieś inne czynności. W nocy zanim zasnąłem, modliłem się o to, aby rano wstać z jak najlepszym samopoczuciem.  Kolano stało się moją obsesją. Niepewność przyszłości w Liverpoolu także mi nie pomagała. Krążyło mi po głowie mnóstwo rzeczy, w czasie kiedy powinienem bawić się jak dziecko. Robiłem wszystko aby tam być. Walczyłem dla tego wyzwania i marzyłem o tym, aby grać w tym Mundialu, chociaż nie tylko chciałem w nim grać, marzyłem aby w nim wygrywać i poczuć się ważnym.  Jumper z trzema krzyżami, najbardziej decydujący. W treningu, zacząłem dostrzegać coraz większe odległości podczas pracy, obejmujące resztę czasu i odkiedy znalazłem się tu. To była rzeczywistość. Paragwaj był chyba moją ostatnią szansą, aby wystąpić w pierwszym składzie. Takie jest życie z przodu, można robi dobrą robotę dla zespołu, ale jeśli nie ma się wyniku, jest się nie obecny. To była niebezpieczna gra, ponieważ wszyscy brali nas jako absolutnych faworytów i zgodnie z oczekiwaniami, pojedynek spowodował ogromne skomplikowanie i szaleństwo,  dwa niewykorzystane karne i bramka Villi, który grał na dwóch pozycjach, których się nauczył. Hiszpania zgodziła się na półfinał, dokładnie tam, gdzie chciałem być od tego czasu, gdy zdecydowałem się dojeżdżać samochodem z Liverpoolu na zabiegi w Barcelonie. Jednak to nie było tak jak sobie wyobrażałem. Zdarzenia te były na dobrej drodze, próbowałem ułożyć  je w mojej głowie, bo wszystko co wskazywało na moje miejsce w pierwszej drużynie, uciekło tak istotnie. Piłka nożna jest sprawą drobnych szczegółów. Dlatego cel, nawet jeśli uczyniłeś wszystkie inne rzeczy równe dobrze, ta pewność, że dałeś ciągłość zespołu w półfinale ... lub, w najlepszym razie, decyzje zastąpienia. 

Jak wyczułem, nie rozpocząłem meczu  z Niemcami. Miałem wsparcie z zewnątrz, zgadzałem się z uczciwością wiedząc, że nie mam racji. Moje kolano bolało, powoli. Być może, końcowe minuty były wystarczające, w tym stanie, ale, przede wszystkim, po prostu chciałem, aby osiągnąć końcówkę. Gol Puyola osiągnięty z rzutu rożnego. Ironiczne, ale prawdziwe. Hiszpania zagrała decydujący mecz o Mistrzostwo Świata, gdzie rozpoczęliśmy utratą i mieliśmy w drodze myśl, że tylko największą pracą i skupieniem możemy pokazać swoje umiejętności i zdobyć wszystko. Graliśmy na szczycie i w chwale nie spodziewaliśmy się Holandii.  A piłka nożna jest kwestią drobnych szczegółów, jeśli Pedro mógłby przepchnąć piłkę, strzelił by swoją pierwszą bramkę, mógłby odzyskać  swoje miejsce w zespole ostatecznie.  W rzeczywistości jest tak,  że muszę żyć z myślą wyjścia z ławki, wraz z innymi jedenastoma kolegami  i nie mam innego wyjścia. Byliśmy gotowi do przeżycie, najszczęśliwszego dnia w naszym życiu, i najważniejszych lub najgorszych wspomnień. Często myślałem, że to będzie ten wieczór, ale skrypt w mojej głowie, nagle się zmienił. Po sto dwudziestu minutach zawału, w których Robben był wstanie dać pierwszy w historii Puchar Świata Holandii, przyszedł ze strzałem Andrés zbawiciel.  To moment! Kiedy piłka wpada do siatki, wydaje się, że wszystko jest już jasne,  bez względu na to, ile czasu to trwało,  ponieważ wszyscy wiedzą, że to zmieni nasze życie. Czasu pozostało niewiele, dlatego też zaraz po zakończeniu, poszliśmy świętować mistrzostwo.  Jednak los nie skończył ze mną. I nadal nie zarezerwowaliśmy najokrutniejszego z zakończeń. Po długim podani Capdevila, pobiegł w przód i pamiętam miał najbliższą sytuacje do strzału... uderzył po trawię.  Kilka sekund przed gwizdkiem sędziego, leżałem na murawie.  To otworzyło mi oczy i musiałem iść do szatni.  W ten sposób brakowało mi tak wiele rzeczy do powiedzenia, które miałem w głowie, powiedziałbym, że to trwało godzinami,  przez kilka minut, już żyłem w euforii. Pamiętam operacje, ufałem w to, że drugi zabieg będzie szybki i skuteczny, że pierwsza długa podróż z Liverpoolu do Barcelony, ciężkie miesięczne podróży pomiędzy Vigo a Santiago de Compostela i wszyscy ludzie, którzy byli przy mnie, aby pomóc mi przekroczyć linie mety. Próbowałem skupić się na kilka minut, aby być w stanie unieść Puchar Świata, ale nic i nikt nie mógł mnie pocieszyć. Moja stara teoria, że ciężką pracą, wszystko osiągniesz, że zrobisz to co chcesz, można ukazać… na tej starej teorii, w co zacząłem wątpić przed wyjazdem do RPA, a ona była moim mottem życia, do tej pory, już mi nie służyła. Los zagrał własny mecz i był zbyt okrutny dla mnie.  Kiedy otworzyłem oczy w zaciszu domowym, obserwowałem moich towarzyszów. Byli to Raúl i Fernando fizjoterapeuci i oczywiście, mój niezawodny lekarz Cota. Wydawało się, jak gdyby nic się nie stało,  ale jeśli wrócimy do pierwszego dnia wiemy o wszystkim. Ludzie, którzy mnie kochają i opiekowali się mną, byli ze mną od początku, byli ze mną w szatni, z dala od boiska, gdzie w kilka sekund szalała cała Hiszpania. Jednak woleli iść ze mną, nie zostawiaj mnie samego i spędzając te trudne chwile ze mną. Jakoś czułem, że zawiodłem ich wszystkich, ich i tych, którzy pomogli mi w drodze. Historia została napisana, skończona i nic nie może jej zmienić. Byłem mistrzem świata, tak jak wszyscy.  Zostaliśmy skłonieni  do przejścia na stadionu. Przenieśliśmy się tak szybko, jak to możliwe, na murawę na spotkanie ze wszystkimi, których ucieszyło zwycięstwo. Po tym wszystkim, moje marzenie się spełniło! Nie, jeśli cel uświęca media, jednak ja wcześniej tak myślałem. Dotknąłem Pucharu i chciałem wierzyć, że w końcu moja stara teoria była jeszcze możliwa. Często trzeba pokonać trudności, aby osiągnąć, to co się chce…, jednak aby nie przegapić wiele po drodze. I miałem również to, czego najbardziej pragnąłem:  najlepsze trofeum na świecie w moich rękach. 



Tłumaczenie: Paulina Katarzyna 

8 komentarzy:

  1. świetny post , <3 ;D bardzo mi się podoba..
    czekam na kolejne ;>

    OdpowiedzUsuń
  2. hey,zostałem przekierowany tu z nk podobno sama tłumaczyłas? niezły tekst. widziałem też twoje albumy. masz tam napisane że j. hiszpańskiego uczysz się od wrzesnia i tak dobrze znasz ten jezyk czy cos tu kantowane jest ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam 5 godzin w tygodniu języka hiszpańskiego. Książkę tłumaczę ze słownikiem oraz translatorem i własnymi notatkami z lekcji.
      Jest to nowa książka sprowadzona z Hiszpanii, sama wszystko tłumaczę, mam ją od połowy stycznia. Wczoraj skończyłam pierwszy rozdział, i już zaczynam drugi.
      Nic nie jest kantowane, książka jest pisana w czasie przeszłym, którego jeszcze nie miałam, dla tego też pomagam sobie w internecie. Aby zdania dobrze brzmiały dokładnie wszystko analizuje i poprawiam.

      Usuń
  3. jesteś świetna. na pewno wiele osób które będą mogły to przeczytać będzie zadowolone i bardzo wdzięczne jak ja.
    chyba wiesz kto..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje, jednak nie za bardzo wiem, kim jesteś.
      Nie mogę sobie skojarzyć, tym bardziej, że twoja nazwa daje mi do myślenia. ;p
      Jeśli nie chcesz ujawniać swojego imienia, może napisać do mnie na e-mail: paulina.katarzyna@wp.pl

      Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Niesamowite! Jesteś super. Nie wiedziałam, że ktoś posiada jego nową książkę. Chciałam sobie kupić, ale fakt, że musiała bym ją sprowadzić z Hiszpanii i zapłacić ponad 100 zł strasznie mnie przeraził. Dziękuje Ci za to, że tłumaczysz tą ksiażkę i udostępniasz tutaj dla wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
  5. To jest mega cudowne! Widziałam twoją galerie zdjęć, boska!!!
    No ludzie, nie wiedziałam, że istnieje tutaj ktoś, kto tak bardzo się nim interesuje. To wspaniale, że tak wiele rzeczy o nim publikujesz. ;D Czytam bloga codziennie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jezu! Jezu! Jezu! Masz jego nową książkę? O Boże.. nawet nie wiesz jak się ciesze, że wrzucać tutaj tłumaczenie!!! ;> Już uwielbiam twój blog. Wogóle twoje zdjęcia.
    Jesteś super. ;>

    OdpowiedzUsuń